Inwestowanie w akcje IPO

17 lutego 2021

Prawie każda akcja na dzisiejszym rynku była w pewnym momencie swojej historii IPO.

Pierwsza oferta publiczna (IPO) od dawna była głównym narzędziem dla firm wchodzących na rynki publiczne. W tym procesie spółka prywatna deklaruje zamiar upublicznienia, składając wniosek w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC). W ciągu kilku tygodni firma współpracuje następnie z subemitentami w celu sprzedaży pakietów akcji inwestorom instytucjonalnym. Następnie, jeśli wszystko pójdzie dobrze, firma i jej subemitenci ustalają cenę IPO, a akcje zaczynają być przedmiotem publicznego obrotu na giełdzie, a akcje stają się dostępne dla zwykłych inwestorów detalicznych, takich jak ty i ja.

Definicja oferty publicznej jest prosta: akcje IPO to akcje, które niedawno zadebiutowały lub wkrótce. Inwestorzy używają tego terminu w odniesieniu do wszelkich akcji, które są bliskie daty debiutu giełdowego, zazwyczaj do jednego roku po ich wejściu na giełdę.

Jak inwestować w IPO

Inwestorzy detaliczni na ogół nie mogą kupować akcji, zanim zaczną one handlować na giełdzie. Gdy firma jest prywatna, ograniczenia uniemożliwiają większości zwykłych inwestorów dostęp do jej akcji. Nawet w okresie poprzedzającym pierwszą ofertę publiczną spółka sprzedaje tylko niewielki procent swoich akcji publicznych, a popyt jest często większy niż podaż, co utrudnia inwestorom indywidualnym zdobycie akcji przed dniem otwarcia.

Ale gdy akcje zaczną aktywnie handlować, kupowanie akcji jest tak proste, jak kupowanie udziałów w dowolnej spółce publicznej. Po prostu składasz zamówienie w swoim biurze maklerskim. Aby zobaczyć listę ostatnich i nadchodzących akcji IPO, możesz odwiedzić kalendarz IPO Nasdaq, który obejmuje IPO zarówno na NASDAQ, jak i na giełdzie nowojorskiej.

To powiedziawszy, powinieneś sprawdzić akcje IPO, które Cię interesują, zanim w nie zainwestujesz. Oto trzy ważne kroki badawcze, które należy podjąć:

Krok 1: Przeczytaj S-1Przed podjęciem decyzji o inwestycji w akcje IPO ważne jest, aby przeczytać dokument S-1 firmy lub prospekt emisyjny. Dokument ten jest składany w SEC, gdy firma zdecyduje się wejść na giełdę. Zawiera mnóstwo przydatnych informacji, które często nie są publicznie dostępne dla firm prywatnych, w tym sprawozdania finansowe, dyskusje i analizy kierownictwa, a także opis firmy, jej segmentów biznesowych i historii, a także możliwości i strategię rozwoju.

Krok 2: Zastanów się nad rynkiemW dokumencie S-1 poszukaj szczegółów dotyczących całego rynku adresowalnego firmy, czyli TAM. Akcje IPO są zwykle na wczesnym etapie cyklu życia. Zwykle są to start-upy, które chcą uzyskać większe finansowanie i przejąć większy udział w rynku od operatorów zasiedziałych w branży. Dlatego prawie zawsze są to akcje wzrostowe, a często czynniki burzące branżę. Dlatego często tłumaczą swój potencjał wzrostu całkowitym rynkiem, na który można się kierować, dla swoich produktów lub usług lub kwotą, jaką konsumenci już wydają na te produkty i usługi.

Krok 3: przejrzyj kluczowe daneRozważając inwestycję w akcje IPO, należy również wziąć pod uwagę takie czynniki, jak wzrost przychodów, rentowność lub potencjał zysku, przewaga konkurencyjna i przywództwo, tak jak w przypadku innych akcji. Poszukaj oznak, że akcje mogą zapewnić długoterminowy wzrost, takich jak historia wysokiego wzrostu przychodów, wyraźny postęp w kierunku rentowności (jeśli firma nie jest jeszcze rentowna) lub oznaki przewagi konkurencyjnej, takie jak bariery wejścia lub niszcząca innowacja. Aby ocenić przywództwo firmy, przejrzyj oceny i recenzje w witrynie Glassdoor, a także artykuły prasowe i wywiady z kierownictwem.

Dlaczego warto inwestować w akcje IPO

IPO mogą być ekscytujące dla inwestorów, oferując szansę na wejście na parter akcji. Ponieważ IPO są prawie zawsze młodymi spółkami na początku ich życia handlowego, mają one również potencjał do generowania większych zwrotów niż jakiekolwiek inne akcje, zwłaszcza te bardziej dojrzałych spółek. Na przykład zastanów się, ile wcześni inwestorzy zarobili na akcjach takich jakHome Depot(NYSE: HD)Amazon(NASDAQ: AMZN) iStarbucks(NASDAQ: SBUX). Niektóre akcje zamieniły nawet 1000 dolarów na 1 milion dolarów.

To powiedziawszy, nie każda oferta publiczna jest dobrą inwestycją. Szum wokół akcji IPO może odwrócić uwagę nawet doświadczonych inwestorów od ogólnego stanu firmy – a nawet obiecujące pomysły mogą mieć problemy na rynkach publicznych.

Chociaż prawdą jest, że większość IPO osiąga gorsze wyniki na rynku, gratka ze strony dużego zwycięzcy może więcej niż wynagrodzić kilku przegranych. Nie każde IPO będzie kolejnym Amazon, ale postępując zgodnie z powyższymi krokami, masz większe szanse na znalezienie wysokiej jakości akcji, które mogą przetrwać początkowy cykl szumu i dać Ci największą szansę na pokonanie rynku.

IPO do obejrzenia w 2020 roku

Pandemia COVID-19 dotknęła wiele firm, które w tym roku zamierzają wejść na giełdę, w tym tak znane marki, jak Airbnb i DoorDash. Rynek IPO zasadniczo zatrzymał się w okresie blokady, a cofnięcie się rynku, takie jak w marcu, może zabić popyt na nowe oferty, ponieważ IPO generalnie preferują hossy.

Jednak wraz z ożywieniem na rynku wiosną, IPO wróciły, a inwestorzy z radością je zgarnęli.

Wśród ostatnich IPO 2020, które warto obejrzeć, są:

  • Vroom(NASDAQ: VRM), internetowy sprzedawca używanych samochodów, podwoił swój debiut 9 czerwca. Inwestorzy mają nadzieję, że uda mu się powtórzyć wynikiCarvany, lidera w branży, z akcjami, które skoczyły o ponad 1000% od 2017 r. IPO.
  • Shift4 Payments(NYSE: FOUR) również wzrosło w dniu otwarcia, ponieważ platforma płatności wygląda na dobrze przygotowaną na erę koronawirusa, a płatności cyfrowe były również satysfakcjonującym sektorem dla inwestorów w ostatnich latach.Lemonade(NYSE: LMND), firma ubezpieczeniowa zajmująca się technologią forward, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do sprzedaży ubezpieczeń najemców i właścicieli domów głównie dla millenialsów, również przyciągnęła wiele uwagi, a jej akcje wzrosły ponad dwukrotnie w pierwszych tygodniach na rynku. Lemoniada jest również wyjątkowa jako jedyna na świecie certyfikowana firma ubezpieczeniowa B Corporation, co oznacza, że ​​jest prawnie zobowiązana do rozważenia wpływu swoich decyzji na wszystkich interesariuszy.A oto kilka innych wielkich nazwisk, które również mogą wejść na giełdę:

    • DoorDash, lider rynku dostaw żywności online, złożył 27 lutego 2020 r. Wniosek o upublicznienie, zanim rozpoczęły się blokady pandemiczne. Firma zebrała w czerwcu 400 milionów dolarów przy wycenie około 16 miliardów dolarów, co może utorować drogę do publicznej oferty, zwłaszcza że dostawy żywności były bardzo poszukiwane podczas pandemii. Rywale również szybko się konsolidują:Uberprzejął Postmates, aGrubhubsprzedał się holenderskiej firmieJust Eat Takeaway, co oznacza, że ​​konkurencja może się nasilić.
    • Airbnb, gigant wynajmu wakacyjnego wyceniony na 35 miliardów dolarów przed pandemią, był najbardziej oczekiwanym IPO roku, ponieważ firma ogłosiła w 2019 r., Że zamierza wejść na giełdę w 2020 r. Jednak blokady koronawirusa tymczasowo zmiażdżyły branżę turystyczną. i popyt na wynajem domów na Airbnb. W odpowiedzi na nagły zanik biznesu firma zwolniła 25% siły roboczej i pozyskała nową rundę finansowania o połowę w stosunku do poprzedniej wyceny. Wraz ze wzrostem zamówień związanych z pobytem w domu Airbnb wraca z powrotem, a popyt koncentruje się na wynajmie krótkoterminowym, a nie na wakacjach, ponieważ podróżni starają się zaspokoić różne potrzeby podczas pandemii. W czerwcu kierownictwo poinformowało, że w tym roku jest na dobrej drodze do zwiększenia przychodów i nadal może wejść na giełdę w 2020 r.Robinhood, dom maklerski oparty na aplikacjach, może również trafić na rynki publiczne w 2020 r. Firma zakłóciła branżę maklerskich papierów wartościowych online i zaobserwowała wzrost zainteresowania podczas bonanzy handlowej, która nastąpiła po krachu na rynku. W lipcu zebrał 600 milionów dolarów przy wycenie 8,6 miliarda dolarów, choć nie jest jasne, czy wpłynie to na jego plany upublicznienia.Instacart, lider w dostawach artykułów spożywczych online, może również wejść na giełdę w tym roku, ponieważ CEO Apoorva Mehta powiedział we wrześniu 2019 r., Że na horyzoncie jest oferta publiczna. Instacart odnotował wzrost zainteresowania podczas pandemii, ponieważ dostawy artykułów spożywczych były bardzo poszukiwane, a firma zebrała w czerwcu 225 milionów dolarów przy wycenie na 13,7 miliarda dolarów. Może to utorować drogę do pierwszej oferty publicznej, ponieważ zarząd może chcieć wykorzystać boom wywołany pandemią.Nawet gdy rynek odbił się od marcowego cofnięcia, nadal istnieje wiele niepewności wokół inwestorów, a kolejna wyprzedaż może ochłodzić rynek IPO.

      Rok 2020 to zdecydowanie wyjątkowy czas na pojawienie się nowych ofert na rynku, ale pandemia stworzyła również szczególne możliwości, zwłaszcza dla niektórych firm technologicznych, które mogą się wyróżnić w czasie kryzysu. Ci, którzy widzą wzrost popytu podczas pandemii i potrzebują zebrać gotówkę, nadal będą dążyć do wejścia na giełdę, nawet jeśli rynek znów się złagodzi.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy